Lilla Landet Lagom

Nu har jag jobbat klart idag och ringde sedan till min syster när jag var på väg hem.
Uppdaterade henne lite om mamma och hon uppdaterade mig om läkarsnack osv.

Vi söker nu desperat efter hjälp som både mamma och pappa kan få. Att pappa blir avlastad och mamma blir sysselsatt.
Det värsta jag har hört hittills är att mamma är nekad hjälp i hemmet i form av assistent då mamma är över 65 år!
Mamma fick diagnosen samma år hon fyllde 66. Då var hon inte tillräckligt sjuk för hjälp överhuvudtaget.
I år fyller mamma 67 och situationen är numera ohållbar.
För var dag som går blir det sämre. 
Men jag undrar, är det inte pensionärer över 65 som behöver hjälp i hemmet? För dom som fortfarande kan bo hemma men behöver bara lite hjälp på traven är enda alternativet ett boende?
Mamma och pappa har hållt ihop i över 40 år, varför splittra på dom nu när dom inte vill och det inte behövs?
Vi behöver någon som kan hjälpa till nu när pappa är över 70 och börjar bli lite i oform själv, men mamma fortfarande kan bo hemma och att pappa fortfarande vill ha henne hemma men med lite hjälp. 
Men nej, när man är fyllda 65 och blir sjuk så är det hemmet som gäller! Och för att komma in på hem måste du stå i kö för att få en plats och där är det långa väntetider som med allt annat.
Så är systemet i Lilla Landet Lagom.

Så vad gör man? Vad finns det för alternativ?
Dagverksamhet. Det står vi i kö på.
Under tiden sliter vi ut pappa.

Vi har iafl bestämt oss för att kolla runt på olika demensavdelningar i Stockholm för att kunna ställa sig i kö i förhoppning om att när den dagen pappa inte orkar mer och det enda alternativet som återstår är ett boende för henne ska finna en plats.

Nästa helg väntar syskonträff och jag ska hitta någon som kan "passa" mamma medan detta möte sker så imorgon ska jag ringa runt till anhöriga och fråga om någon kan ställa upp.
På måndag ska jag ringa och tjata på biståndshandläggaren om att vi är i ett stort behov av hjälp nu.
Hjälp. Inte demensavdelning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0