Det finns inga ord

Utom smärta.
Ren och skär smärta brinner i mitt bröst.

Vi tar det från början.
Nyårsplanerna var bokade sen några veckor tillbaka. Jag skulle spendera tolvslaget med min goda vän M och hans vänner. Dom hade beställt amerikansk buffé av en catering firma. Jag var inräknad och planerad och vinet var inhandlat.
Jag vaknade av solen som strålade in i rummet och min syn möttes av en klarblå himmel. Jag gick leende upp och tittade ut och jag överväger att hinna med en promenad runt sjön innan jag ska handla det sista att ha på mig inför kvällen.
Men jag vet att dagen kommer att bli mer stressig så jag väljer att avstå.
Innan ska jag vara hos mina föräldrar för en liten sen nyårs lunch så jag sätter mig i soffan och ringer pappa för att planera. Vi hade inte pratat på någon dag och när jag säger till han att jag ska komma bara för dagen kommer det något som jag inte väntat mig. Alls.
Min fina älskade fantastiska mamma ska in på hem på MÅNDAG. På måndag skriker jag.
Och jag får ett tungt jaa som svar tillbaka.
Pappa ber mig stanna till kvällen och fira tolvslaget med dom och jag piper fram att jag har andra planer..
Pappa säger då det som är hårt men som får mig att vakna;
-Mamma kanske aldrig kommer hem igen.

Min värld rasar. Jag inser. Och jag är snabb med att säga att jag ringer upp.
Tårarna sprutar.
Jag trycker snabbt fram numret till min goda vän J och jag gråter hysteriskt.
Jag kan svaret i min hjärna men jag frågar endå vad han hade gjort, firat med familjen eller vännerna.
Svaret är givet.
Jag ringer M och väcker han med gråten i högsta hugg. Förklarar och säger att jag ställer in.
Han som är så fin förstår givetvis.
Jag ringer upp pappa och säger att han får hämta mig och Alice. Att jag sover där och tillbringar mitt nyår med dom. Med glädje. Och en tung börda..
Jag fixar så han slipper ha med mamma i bilen och han pratar mycket om mamma och vad han känner.. Det brinner i mina ögonhålor men jag håller mig.

Jag har handlat oxfilé som jag ska ugnsbaka men det blir lite kaotiskt. Jag har satt på ugnen och känner en branddoft när jag kommer in till köket igen. Jag ser att ugnsglaset är svart och att det brinner. Jag sliter upp ugnen och bara skriker rakt ut; det brinner, pappa spring!!!!
Pappa röker på balkongen och stackarn kommer springande och sliter upp ugnen igen och sliter ut det som brinner.
En godispåse.
Godiset pappa köpt till mamma någon dag innan...

Jag lagar maten och vi äter.
Sedan tar vi bilen till min syster som samma dag förlovat sig med mannen i hennes liv.
Vi äter lite till och pappa som haft ont i magen i en vecka åker hem igen. Mammas sjukdom har en ledsen dag såhon gråter mest.
Vid tolv skjuter vi raketer och åker en kort tid efter det hem igen.
Vi hämtar syrrans dotter som följer med mig till föräldrarna som vi planerat.

Pappa sover i gästrummet och jag tar mamma över natten och hon sover ganska bra...
På morgonen duchar jag mamma, dammsuger och sedan kommer en kompis och hämtar mig efter en fika.
När jag stänger dörren till föräldrarna brister det. På riktigt.
Jag krampar om Alice på väg hem och tårarna tar aldrig slut. Vi lämnar Alice och jag följer med han hem.
Jag fixar dipp i köket, men vänder huvudet mot fönstret och tittar på raketer som blivit över från någon sedan dagen innan samtidigt tänker jag att det glittar lika mycket i mina ögon som på himmlen... Av tårar.
Jag somnar sedan utmattad i soffan.

Idag har tårarna runnit hela dagen och i morgon är dagen då det händer.
Min äldsta syster ska med och jag hoppas innerligt att chefen på mitt nya jobb kan ge mig ledigt i morgon så jag kan få vara med. Som stöd och för mitt eget bästa önskar jag det.

Dagen jag fasat så länge för är kommen.
Smärtan är obeskrivlig.
Och den kom som ett slag i ansiktet.

Nu är det bara ett hål i mitt hjärta.

God fortsättning
/C


(En rörig hjärna ger en rörig text)

Kommentarer
Postat av: Jossan

Hej Nina! Jag såg din status på fejjan och kom på så vis in på din blogg. Usch jag bara gråter när jag läser allting. Tycker så himla synd om dig.

Och jag tänker på dig <3

Kram, Jossan

2011-01-02 @ 23:59:31
URL: http://vivrecette.blogg.se/
Postat av: Micke Sundsvall

Hej snälla du!

Vet hur du känner det! Jag är i samma sits då min sambo fått samma skitsjukdom.

Har nu krigat till mig personlig assistans för honom. Men vet inte hur jag ska fixa det hela. Ja vi har folk hemma här hela tiden o jag bor ju här dessutom. Blev inte som jag tänkte. Ja väldigt bra att min sambo får hjälp men jag då? Fan hamnat på 1800talet igen jag med tjänstefolk känns det som.

Ok kan ses som ett lyx problem men är inte för det mindre verkligt för mig!

Gråter o funderar om jag gjort fel? Blivit enklare för oss båda o för mig om jag fått ett boende för honom.

Känns grymt att säga men känns så för mig o min överlevnad.

Du fick min mail om du vill så skriv..



Micke

2011-01-04 @ 23:58:08
Postat av: Micke igen

Hoppas du inte missförstår mig. Klart jag fattar din smärta med att få mamma på ett boende. Det jag ville säga att alternativen kanske inte är så mycket bättre. Jag håller på att gå under snart. Hade avlastning förut o fick hjälp på det sättet med korttidsboende. Men det är uteslutet nu då vi har assistans.

2011-01-05 @ 00:06:33
Postat av: Anonym

Ett läger för unga anhöriga är ett projekt vi kör i dalarna nu.. gå in på min blogg och anmäl er!!

2011-01-28 @ 09:14:41
URL: http://mlesliek.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0